Thursday, April 9, 2009

Hooliganism semakin jadi pilihan penyokong fanatik


NAMPAKNYA, Hooliganism semakin menular dalam arena bola sepak negara ini sehinggakan ia dilihat semakin parah dan tidak terkawal.
Hanya disebabkan kalah kepada pasukan pelawat, penyokong fanatik meletakkan undang-undang di tangan sendiri sehinggakan trak polis dibakar dan yang lebih mengecewakan, ramai yang menyaksikan keadaan itu tidak melakukan apa-apa malah ada yang mengambil kesempatan turut sama ‘memeriahkan’ suasana membakar, memecahkan cermin dan merosakkan harta awam.
mereka itu satu kerja yang seronok dan ketika itu, ia seolah-olah satu pesta. Kejadian buruk di luar Stadium Sultan Muhammed IV kelmarin didakwa Kelab Penyokong Siber Bola Sepak Kelantan terjadi akibat perasaan tidak puas hati penyokong bola sepak negeri itu terhadap tindakan penguatkuasaan yang dilakukan oleh polis selepas insiden yang hampir sama terjadi di dalam stadium.
Masalahnya di sini, penyokong fanatik sesebuah pasukan itu dilihat semakin tidak terkawal. Sama ada polis mengawal atau tidak, mereka berada dalam dunia mereka sendiri. Bagi penulis, polis tidak akan melakukan tindakan secara membuta tuli dan mereka akan bertindak jika melihat keadaan semakin tidak terkawal.
Adakah jika penonton sudah mula membaling objek ke dalam padang sehingga memerlukan pemain dibawa keluar dengan bantuan Unit Simpanan Persekutuan (FRU), pihak polis perlu mendiamkan diri dan hanya melihat sahaja apa yang berlaku.
Ini masalahnya di sini, jika ia satu yang buruk, semua akan menunding jari antara satu sama lain. Penulis pasti hari ini, banyak tulisan di akhbar, blog dan forum akan memperkatakan tentang hal ini dan banyak persatuan penyokong pasukan Wira Merah itu akan menafikan ahli-ahli mereka terlibat.
Tapi yang pasti, kejadian itu berlaku di Kelantan. Tidak seperti Hooliganism yang berlaku di London, yang menyaksikan sesiapa sahaja akan merusuh tidak kira daripada mana mereka datang, kejadian di Kota Bharu itu pastinya dilakukan rakyat negeri itu sendiri.
Dan bagi penulis, Halim Napi tidak perlu dikaitkan dengan kejadian merusuh itu kerana dia pemain yang beraksi di padang dan dia berada dalam tekanan ketika marah. Siapa yang tidak kenal Halim, bekas penjaga gol veteran kebangsaan dan penternak lembu yang sering ‘menggelegak’ semasa beraksi.
Namun panas-panas Halim itu, hanyalah di atas padang dan pastinya akan surut selepas perlawanan berakhir. Jika dia bertindak luar kawalan dan melakukan kekasaran, dia akan dihukum. Tidak kira oleh Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) atau Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).
Tetapi tidak pula bagi penyokong yang terus-terusan menggelegak sehinggakan mengambil keputusan untuk ‘mengganas’. Ini bakal memberikan implikasi buruk kepada KAFA yang kini menerima hukuman awal pertama bermain di padang berkecuali. Selepas ini tidak siapa yang tahu padah yang bakal diterima oleh KAFA daripada FAM Mungkin tindakan perlawanan di stadium kosong tanpa penyokong dalam tempoh tertentu? Dan jika itu berlaku, hasrat Kelantan yang dinaikkan taraf beraksi pada perlawanan Liga Super daripada Liga Perdana musim ini bakal hambar ekoran ketiadaan penonton di Stadium Sultan Muhammed IV.
Adakah ini yang dimahukan oleh penyokong fanatik Kelantan? Adakah ini akan memuaskan hati mereka yang telah membakar trak polis malam kelmarin? Jika jawapannya ya, penulis dapat rasakan, skuad Wira Merah yang sedang mencuba untuk mengembalikan martabat sebagai salah satu pasukan ternama bakal terkubur.
Selama, Presiden KAFA, Tan Sri Annuar Musa merayu: ‘‘Kalau sayangkan pasukan dan negeri, ambil tanggungjawab dengan tidak melakukan sesuatu yang menjejaskan.”
Namun adakah penyokong fanatik di luar sana akan menurut rayuan itu atau mereka tetap dengan prinsip mereka sendiri?
Apapun jawapannya, jangan sampai ofsaid dah la.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...